20 godina europskog broja 112

U utorak 11. veljače 2025. bit će obilježen Dan europskog jedinstvenog broja za hitne službe 112 koji je u upotrebi već 20 godina temeljem Odluke Vijeća Europske zajednice.
U Republici Hrvatskoj jedinstveni europski broj 112 uveden je 11. veljače 2005. godine te se ove godine obilježava 20 godina od uvođenja ovog broja. Pozivi građana upućeni na jedinstveni europski broj za hitne pozive 112 primaju se u Županijskim centrima 112 koji rade 24 sata, cijele godine, za sve vrste hitnih situacija.
Danas, nakon 20 godina, možemo slobodno kazati da je broj 112 u Republici Hrvatskoj ispunio svoju osnovnu namjenu i prepoznat je kao broj na kojeg se njezini građani i turisti mogu osloniti u svakoj hitnoj situaciji.
Korištenje i nadogradnja broja 112 u Republici Hrvatskoj slijedi obveze zadane europskim i nacionalnim propisima te je u cjelini usmjeren na implementaciju suvremenih rješenja elektroničkim komunikacijama i informacijskim sustavima kao i jačanju koordiniranja ostalih hitnih brojeva policije, vatrogastva i hitne medicinske pomoći. Sada na broj 112 imamo implementirane funkcionalnosti kao što su lociranje pozivatelja, primanje SMS poruka i ,E-poziv" iz vozila. U tijeku su pripreme radi osiguranja pristupa broju 112 osobama s invaliditetom sukladno komunikacijskom uređaju kojim se iste koriste (video poziv, uporabom glasa, teksta i videokomunikacije koja je sinkronizirana kao cjelovit razgovor). Time će se najkasnije do sredine 2027. godine omogućiti osobama s invaliditetom jednaka mogućnost pristupa hitnim službama kao i drugim korisnicima.
Sustav 112 komunikacijski povezuje subjekte unutar određenog sustava ranog upozoravanja i putem svojih komunikacijskih kanala osigurava brzi protok informacija i upozorenja o opasnosti među njima. Temeljem odluka rukovoditelja nadležnih subjekata sustav 112 provodi rano upozoravanje stanovništva, sudionika i operativnih snaga sustava civilne zaštite, slanjem SMS ili CB poruka na mobilne telefone putem Sustava za rano upozoravanje i upravljanje krizama (SRUUK).
U protekloj 2024. godini Županijski centar 112 Varaždin zaprimio je 27333 poziva.
Pozive na broj 112 građani upućuju zbog različitih žurnih potreba, a ponajviše traže savjet ili intervenciju hitne medicinske pomoći.
Ugradnjom u nova vozila uređaja koji omogućuju e-poziv iz vozila kod prometne nesreće, sve više poziva na broj 112 dobivamo putem tog uređaja, što omogućuje pravovremenu reakciju svih žurnih službi (tipka SOS u vozilu).
Daljnji napori u izgradnji sustava bit će usmjereni na unapređivanje sposobnosti u praćenju i koordiniranju djelovanja hitnih službi i operativnih snaga sustava civilne zaštite kod nesreća i drugih izvanrednih situacija, a pogotovo u slučaju velikih nesreća ili katastrofa.